Only in Norwegian – Kon-Tiki Kammermusikkfestival 2018. Only in Norwegian
Rapport.
Den åttende Kon-Tiki Kammermusikkfestivalen fant sted i tiden 14-17/6 2018 i de samme lokalene vi har leiet så lenge festivalen har eksistert. Vi hadde fire konserter fremført av åtte håndplukkede profesjonelle musikere fra henholdsvis USA, Kina og Norge: Tre fioliner, en bratsj, to celli, ett cembalo samt to pianister.
I år har vi hatt i alt 420 besøkende ved vår festival, en økning fra året før med ca. 50 personer. Dette er vi godt tilfreds med.
Noe som har gledet oss ekstra med årets festival er at Norges aller mest betydningsfulle klassiske fiolinist – Arve Tellefsen, takket varmt ja til å spille Bachs konsert for to fioliner sammen med vår egen David Coucheron. Vi mobiliserte resten av ensemblet sammen med August Christensen på cembalo som med suveren eleganse ga oss et fyldig kontinuum. Kontakten med Oslo Kammermusikkfestival, håper vi og tror vil føre til at enda flere musikkelskere vil gi seg tid til å lytte til den klassiske musikken.
Møtet mellom Arve og David ble for oss svært stemningsladet og viktig: To generasjoner, to eminente musikere i rørende samspill i ett av musikklitteraturens virkelig store klassikere, Johan Sebastian Bachs konsert for to fioliner. Åpningskonserten bød ellers på en sonate for firhendig klaver av Mozart, glimrende fremført av våre to pianister, Julie Coucheron og Elizabeth Pridgen. Etter pausen ble Glazunovs cellokvintett for to celli – en sjelden spilt perle ‒ der alle strykerne virkelig fikk vist seg frem.
Etter konserten ble alle tilhørerne invitert til en mottakelse med bevertning der de fikk treffe alle musikerne og sponsorer. Denne ordningen har vi hatt hvert eneste år og publikum setter stor pris på tiltaket. På denne åpningskonserten hadde vi 230 publikummere der en hel skoleklasse på 26 elever pluss fire lærere satt på gulvet bakerst i salen og klappet entusiastisk også mellom satsene ‒ noe som både publikum og musikere satte stor pris på. En buss fra Ruter var satt opp spesielt for publikum slik at de lett kunne komme tilbake fra Bygdøynes til Oslo ‒ til store klappsalver da bussen gikk.
Fredag den 15. har vi for åttende år på rad ‒ i samarbeid med Nesodden Kommune ‒ kunnet oppleve vårt unike båtprosjekt, der 40 nesoddinger ble fraktet med seilskuten «Vega» fra Nesoddtangen til Bygdøy med retur etter konserten. Vi er meget takknemmelig for at Nesodden Kommune ‒ i mangel av egnet konsertlokale på halvøya vår ‒ hjelper oss med dette meget populære tiltaket. Det serveres også gratis kaffe og kaker med stor takk til KIWI Flaskebekk for alle nydelige kaker år etter år. Både David og Julie Coucheron har hatt Nesodden som sin hovedbase i sin musikalske utvikling. Derfor har vi alltid laget et spesielt program for Nesoddfolket. I år fikk de blant annet høre 16 valser av Brahms og etter pause en vakker klavertrio av Mendelssohn.
Lørdag kom endelig turen til kanskje den største av alle de klassiske komponistene, giganten Beethoven med trio i g-dur for fiolin, bratsj og cello ‒ samt den yngste av alle festivalens komponister, Gian Carlo Menotti og etter pausen fikk vi høre musikk av Schumann, hans gedigne klaverkvintett i ess-dur.
Søndag 17 juni ble et av musikklitteraturens mest omdiskuterte og mest moderne verk spilt: Igor Stravinskijs «Vårofferet». En kort presentasjon av verket samt en gjennomgang av satsene gjorde nok også sitt til suksessen verket fikk ‒ de likte det de hørte og så og mange mente det var høydepunktet på festivalen. Våre to eminente pianister, Elizabeth Pridgen og Julie Coucheron ga publikum valuta for inngangspengene og applausen sto i taket.
«Mennesket lever ikke av brød alene» er en gammel sannhet, men det å arrangere en klassisk musikkfestival handler sannelig også om brød – eller altså penger. Penger må til for å betale annonseringer og synliggjøring av festivalen. Særlig må pengene brukes til få budskapet ut til folk flest ‒ da kreves det fantasi, dristighet og nøktern realisme samtidig med en ukuelig optimisme og tro på prosjektet. Vi er kommet frem til at A-kortet kan være en del av løsningen, sammen med flittig bruk av sosiale medier og gjentagne påminnelser på nettet. Kanskje er likevel det faktum at folk snakker med hverandre om hva de har opplevd på våre arrangementer likevel det beste PR-fremstøt. Sikkert synes det være at en kjendis som Arve Tellefsen på plakaten er et sikkert kort.
For første gang ble festivalen også faktisk velvillig anmeldt i Aftenposten som blant annet skriver: «Både Tellefsens og Coucherons musikalitet gjør at musikken får liv i samspillet». Og så dette: «||Programsjef Julie Coucheron har hatt helheten i sikte i planleggingen av denne konserten. Avslutningen med Glazunovs lekne og fargerike cellokvintett ble det musikalske høydepunktet».
Kanskje er selve festivalens form og innhold rett og slett svært tiltalende for mennesker med interesse for musikk? Eller som Aftenposten også skriver: «Kombinasjonen av unge og eldre, norske og utenlandske, kjente og ukjente musikere fungerer fint i denne upretensiøse settingen. Her er skuldrene så lave at det klappes mellom satsene. Forfriskende!»
Avslutningsvis er vi spesielt stolte av at så mange ungdommer fant veien til festivalen i år – gratis under 18 år er kanskje svaret på at ca. 70 barn og ungdommer besøkte festivalen.
Mette Coucheron
Styreleder
Nesodden 1/7 2018